Schotland september-oktober

30 september 2022 - Nijmegen, Nederland

Vandaag een vlucht van Schiphol airport naar Glasgow. Vanwege de vroege vlucht en de te verwachte lange wachtrijen overnacht bij NH Hoteles, met 's ochtends om 4 uur een vroege shuttlebus. Binnen 8 minuten waren we op Schiphol. Eenmaal binnen vielen de wachtrijen mee en pas om 4:30 uur gingen de vertrekbalies open. Ook de securitycheck verliep voorspoedig. Om 6 uur zat ik bij wijze met een kop koffie klaar om aan boord te gaan. Goed, liever in de vertrekhal ruim van tevoren op een bank de tijd doorbrengen dan in een lange, stressvolle wachtrij.

In Glasgow trof ik de groep en Karin, de reisleidster. Ik bleek in het vliegtuig al naast een van mijn reisgenoten, Marijke, gezeten te hebben. Bij aankomst was een koffers van een van de andere reisgenoten in Amsterdam achtergebleven.

We komen vroeg aan in Glasgow (o.a. vanwege tijdsverschil van 1 uur) en we hebben een vol programma en een late incheck in hotel. We startten met een stadstour door Glasgow en hebben verschillende musea bezocht o.a.

, waar op dat moment het dagelijkse orgelconcert werd gegeven.  Daarna de Mungo cathedral bezocht, verder de necropolis met 3500 monumentale graven en diverse mausolea. In de verte was een van de twee voetbalstadions te zien (van Celtic of The Rangers). Ook de universiteit van Glasgow bezocht, met ook twee musea. Vanwege mijn defecte iPhone-snoertje heb ik het museumbezoek uitgesteld en ben ik eerst op zoek gegaan naar een elektronicawinkel voor een nieuw snoertje. Gelukkig, gevonden!

De avond sloten we af met uiteten in een pub. De groep splitste zich op in drie groepjes. Ik zat in een groepje van vijf, met toch vijf heel bijzondere levensverhalen.

Glasgow-1Glasgow-4Glasgow 2