Dag 15 Gaziantep

29 oktober 2022 - Gaziantep, Turkije

Vandaag zaterdag 29 oktober: de Dag van de Republiek, nationale feestdag. Met parades en andere festiviteiten.

image0

Onderweg naar Gaziantep zie je Turkije in een notendop: bouwen, bouwen, bouwen, en het aanleggen van wegen daar zijn de Turken heel goed en bedreven in. Dat het economisch goed gaat, lijkt het belangrijkste te zijn. Dat hoor ik ook terug in de verhalen van Osman. Het stuwmeer, de bouw van de vele nieuwe huizen. Het is een zwaar leven als je het economisch niet trekt. Ik kijk vanuit de bus naar het zware werk dat de katoenplukkers leiden. Poeh. Turkije is hiërarchisch en er is veel ontzag voor zowel de politie als het leger. We rijden in een kleine 4 uur naar het Mozaïekmuseum van Gaziantep, met onder andere een grote hoeveelheid van de 'verdrinkingsdood' geredde mozaïekvloertjes uit het Romeinse stadje Zeugma. Verdere info van Rosetta: Het plaatsje zelf, vrij vertaald uit het Arabisch 'Goede Bron'. is bij de aanleg van het Atatürk stuwmeer onder het wateroppervlak verdwenen. Ook zijn hier een paar van de gaafste beelden uit het openluchtmuseum van Yesemek te zien. In het museum zelf is een filmpje te zien van de reddingsactie, wat een monnikenwerk . In het museum hangt het boegbeeld, de Mona Lisa onder de mozaïeken.

image1

Vanuit het museum naar het hotel. Inchecken, lunchen in de buurt en dan tot slot een laatste rondwandeling met Osman en een bezichtiging van de burcht.

image3image2image1

Gaziantep is een grote stad, een miljoenenstad, groter dan Van. Het schijnt een gastronomische plaats te zijn met allerlei lekkernijen waaronder de zeer geprezen baklava. (Ik neem daarvan iig iets mee naar huis) en Osman vertelde ook dat bijvoorbeeld de porties van de lahamcun 2x zo groot zijn. De burcht is kolossaal. De inwoners van Gaziantep hebben zich in 1921 vanuit de burcht verzet tegen het beleg van de Fransen, Engelsen en de Armeniërs. De Fransen en de Engelsen waren toen de grootmachten, er zijn door hen 80.000 kanonskogels afgevuurd. Als Osman het heeft over de bijdrage van de Armeniërs haak ik af; zij zijn in zijn ogen de slechteriken.  Tijdens dit beleg zijn er door de inwoners heldendaden verricht en zij hebben de Fransen verdreven: https://martinusevers.org/2021/02/14/beleg-van-antep-2/ De hele burcht in gericht om dit beleg uit te beelden, overal gevechtstafereeltjes en videoschermen met uitleg. (Nijmegen was ooit zusterstad van Gaziantep, wat die steden bij elkaar heeft gebracht, begrijp ik nu ik hier loop helemaal niet goed, met deze geschiedenis. Osman en met hem een groot deel van de Turken zijn supergrote op deze onverzettelijke, strijdlustige stad en is zeker niet een onbelangrijke provinciestad.  Masaya is ooit als zusterstad begonnen vanwege ideologische redenen.) Osman krijgt een telefoontje: de volgende groep dient zich aan, het zijn Indiërs uit de VS. "Jain", noemt Osman ze. Het zijn aanhangers van het Jaïnisme (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ja%C3%AFnisme Ze nemen hun eigen kok mee, eten geen vlees (n.b. in Turkije"), zijn een soort veganistisch, maar eten bijvoorbeeld alleen fruit dat op de grond is gevallen, niet is geplukt. Zo'n groep drijft Osman tot waanzin. Het zijn wel super luxe reizen, met 5sterren plus hotels. We lopen inmiddels voor de tweede keer langs de exit, waar Osman ons naartoe wilde leiden. Hij is nu al een beetje de klus kwijt. Na de rondgang door de burcht, wijst Osman ons nog op het straatje met de koperslagers. Nog even zitten we als groepje met de gids bij elkaar. Osman stapt op. Als ik het straatje inkijk waarin hij is gelopen, zie ik hem niet meer en is hij opgelost in de menigte. Morgenvroeg ontbijten we om 6 uur, om 7 uur in de bus. Gaziantep heeft een klein vliegveld. Om 9:35 vliegen we naar Istanbul, en dan door naar Köln en dan via Venlo terug. Mijn laatste ronde door de stad, nog even naar de kapper om me te laten scheren, wat kleine inkopen en dan op naar het hotel.

image0

P.s. nog flarden. Benzine kostte in 2017 nog 5 lira en nu ca 26 lira, vervijfvoudigd dus. Osmaanse of Ottomaanse Rijk. Volgens Osman is dat hetzelfde (het wordt altijd genoemd naar de naam van de heerser). Zelf nog opgezocht. Een minaret heeft geen religieuze betekenis. Er zijn moskeeën met 1, 2, 4, 6 of geen. Waar de vluchtelingenkampen zijn? Geen idee. Hier in Gaziantep zijn oog veel Syriërs. Ipv merhaba zeggen ze marhaba. De vrees voor COVID had ik zelf wel voordat ik ging maar hier lijkt er geen dreiging. Zeker niet in het gebied waar we reisden, en ook niet met dit weer.

1. Caroline:
    29 oktober 2022
    Je reis is nu bijna ten einde, wat heb je veel informatie gekregen en doorgegeven. Het was leuk om je avonturen te volgen. Maar het is ook fijn om je morgen weer te zien. Goede terugreis!