Dag 07 Kars-Ani-Kars

21 oktober 2022 - Kars, Turkije

Vrijdag 21 oktober. Vanochtend bezoeken we Ani, de voormalige hoofdstad van Armenië. Het ligt nu aan de grens van Armenië. Het is een stadruïne. Benno, een 77 jarige oud-docent Frans, een van mijn reisgenoten, bereidt me alvast voor: “Stel je er maar niets van voor. Er is niets van over.” Okay, denk ik dan, dan zal dat wel vergelijkbaar zijn met een archeologische vindplaats in Griekenland waar enkel nog stenen zijn achtergebleven. “Maar er is in Ani toch een heel mooi kerkje met op de achtergrond de bergen?”, zeg ik hardop. Ani blijkt prachtig. Ooit een grote handelsstad qua grootte (?) en belang als Constantinopel (de christelijke naam van het huidige Istanbul), vertelde Osman. De stad is omringd door ravijnen, een rivier en een stadsmuur. Ooit zal het gesticht zijn door de Ur-ten (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ur_(Sumer) , later in bezit genomen door de Grieken, de Romeinen, Armeniërs. De Mongolen hebben het in de 14e eeuw verwoest. Ani stond bekend als de stad met de 1001 kerken (en 1001 staat dan voor oneindig). Zie eventueel: https://www.ecotoerisme.eu/turkije/ani/

image39

image41

image42

Er staan gelukkig nog enkele gebouwen, de natuur, de kleur geel, de omgeving is adembenemend. In de verte wappert de Armeense vlag, een grenspost is zichtbaar.

image51

image16

image5

image54

Het is koud, winderig en regenachtig. Ik, Osman en enkele anderen zijn te licht gekleed. Osman leidt ons rond door deze historische omgeving en schitterend landschap. We bezoeken de kerk die gewijd is aan Gregorius. (Daar hoort het volgende verhaal bij. Armenië is het oudste christelijke land ter wereld. Dat dankt het aan de Armeense koning Trdat III, die het christendom in 301 tot staatsgodsdienst uitriep. Dat ging niet zonder slag of stoot. Volgens de legende had een van de zonen van de moordenaar van Tiridates' vader Khosro II, zich bekeerd tot het christendom en was - onder de naam Gregorius - secretaris van Tiridates geworden. Op een bepaalde dag weigerde hij, om namens de koning, een bloemenkrans bij een godenbeeld neer te leggen waarop Tiridates hem in een kerker liet werpen. Toen later een groep maagden uit het Romeinse Rijk naar Armenië vluchtte om de geloofsvervolging te ontkomen, wilde Tiridates een mooie jonge maagd als minnares nemen. Zij weigerde en alle maagden werden daarop doodgemarteld. God strafte Tiridates met waanzinnigheid en hij ging zich als een wild zwijn gedragen. De zuster van de koning herinnerde zich Gregorius in de kerker en liet hem eruit halen. Zijn prediking genas de koning. De koning bekeerde zich tot het christendom en benoemde Gregorius tot eerste patriarch van Armenië.) Terug naar het nu. In de kerk zijn mooie fresco’s te zien o.a. over het leven en het lijden van Gregorius. In totaal staan nog een zevental gebouwen, waaronder dus dat andere kerkje, en ook de restanten van een karavanserai.

image10

image7

Terug in de bus rijden we in drie kwartier terug naar Kars. Het is ca 13:30 uur. We worden afgezet bij de burcht van Kars en wie wil kan mee terug rijden naar het hotel. Ik besluit als enige mee terug te gaan. Ik wil eerst iets warms aantrekken. Verder wil ik ook naar een kapper en me laten scheren. Bij de kapper aangekomen, wil ik een foto nemen van de kapperszaak. Een man komt op me af en vraagt naar het waarom. "Omdat ik me hier wil laten knippen", zeg ik. Het is de kapper zelf. Hij wil meteen ook op de foto.

image4

Als ik later glad geschoren een luxe bakkerszaak inloop voor een gebakje met een cappuccino, word ik doorverwezen naar achteren, naar een enorme balzaal, restaurant. Enkele tafels zijn bezet. Als ik net zit, komt de serveerster binnen met op een dienblad een enorme chocoladetaart (ja, ja) met verjaardagskaarsjes erop, met naast de serveerster een gesluierde jonge vrouw en klinkt er verjaardagsmuziek uit de speaker. Ze lopen af op het tafeltje naast me met drie andere gesluierde, jonge vrouwen. De verjaardagsvreugde en -muziek werkt aanstekelijk. Ik wil haast mee zingen. Later, op weg terug naar de burcht passeer ik bij een theehuis drie nog jonge mannen die aan het schaken zijn. Ik kijk mee hoe de partij ervoor staat. (Ik had me voorgenomen om vandaag ook eens in een theehuis aan te schuiven bij een backgammon partij omdat ik iets meer wil weten van die spelregels.) Of ik erbij wil zitten? Zeker. Een spreekt goed Engels. Abdullah niet, maar hij wil het wel graag oefenen. Ik zit dus aan tafel met ? (24 jaar, vader van twee kinderen, een zoontje van twee en Ester, een dochter van 1 jaar), zijn zwager en Abdullah is de vriend van de zwager van wie ik de naam ben vergeten. Die spreekt het beste Engels. Ik krijg thee aangeboden, en ik speel zelf nog twee partijtjes, die ik beide verloor maar dat was bijzaak: we hebben het goed samen gehad. Vervolgens op naar de burcht.

image2

image0

Vanavond gaan we met ons reisgezelschap, met wie wil, nog uiteten. Mijn voorstel is om naar een van de eetgelegenheden te gaan die Koning Aap tipte, namelijk een van de sociale initiatieven, het Oklava Restaurant.  (Eigenaresse Tülay opende dit restaurant nadat haar man zijn werk was kwijtgeraakt. Ze begon met een paar lokale gerechten en gebak en heeft dit uit kunnen breiden naar meerdere gerechten, soep, desserts en gebak. Inmiddels heeft ze 8 vrouwen in dienst.)

Inmiddels ben ik weer terug. Het was een kwartiertje lopen vanaf het hotel. Toen we om 19:30 uur aankwamen, was de keuken al gesloten. Het werd daarom toch het gezellige restaurant met twee verdiepingen bij ons hotel. Onderweg van alles meegemaakt, zoals twee toeterende auto-bruiloftstoeten, die al toeterend wel heel dicht op elkaar zaten. We hebben de brandweer in het donker een straat zien schoonspuiten die vanavond waarschijnlijk nog geasfalteerd gaat worden. We zagen enkele auto's van de bruiloftsstoet weer terug, een met een politiewagen erbij, een ander met de autoklep omhoog. Aanrijding gehad? Morgen weer vroeg op, om 8 uur vertrekken we naar Van. We passeren diverse landsgrenzen en bovenal komt de berg Ararat in zicht, als het weer mee zit.

1. Caroline:
    21 oktober 2022
    Dit moet, ondanks de kou, een fantastische dag zijn geweest. Een flinke historie ik Ani. Bedankt voor de uitleg. Ik mis een foto na het knippen en scheren, is het zo erg geworden? Cappuccino met een gebakje.... niet verkeerd! Het is weer een mooi, uitgebreid reisverslag geworden!