Dag 03 Çorum-Trabzon

17 oktober 2022 - Trabzon, Turkije

Maandag 17 oktober: vandaag vooral een reisdag, een lange busrit (met twee langere pauzes en een korte) van ca 10 uur naar Trabzon. Onze eerste stop is in Amasya voor een bezoek aan de Pontische koningsgraven. Niets spectaculairs: een kale grot of grotgang uitgehakt in de rotswand die hoog boven de stad uitrijst. Amasya zelf heeft geen gezellig straatje met allerlei winkeltjes en theehuizen voor een kort verpozen. (De naam van Amasya schijnt afgeleid te zijn van Amasis, de koningin van de amazones. Na de komst van de Turken in 1075 is de naam stillaan veranderd naar Amasya.)

image2Selfie

Onderweg stopt gids Osman om ons de beroemde Amasya-appels van deze streek te laten proeven.

image16

We rijden verder naar Samsun, onze eerste plaats aan de Zwarte Zee voor een lunch op een niet spectaculaire plek. Ik gebruik daar wel de mogelijkheid om na de lunch even het water van de Zwarte Zee aan te raken en mijn gezicht nat maken. Het beeld van de visserman nodigt uit om een foto te maken met Klaas, een van mijn reisgenoten. (Bijzonder is dat door een heel sterk magnetisch veld juist op deze plek de horizon scheef trekt. Om een zo natuurgetrouwe foto te maken, laat ik dat ook zo.

image15

En dan op naar Trabzon. Het is de grootste stad in het oostelijke Zwarte Zeegebied van Turkije en wordt omgeven door bossen en bergen. De stad werd in 756 voor Christus gesticht door Griekse kolonisten. Een typisch product uit deze regio zijn de hazelnoten, de beroemde "Turkse noten" die op Nutella zijn gelabeld. Voor de chauffeur is het een helse klus om door de smalle straten met overal eenrichtingsverkeer te manouvreren. Zunay doet dit met verve. Trabzon doet mondain en traditioneel aan: zowel modaine, mooie jonge vrouwen als vrouwen in boerka’s vullen het stadsbeeld, theehuizen en cafés met enkel mannen, studenten op terrassen, gezinnen in restaurants. Er is zichtbaar politie op straat.

image14image21image20image19image18image17

1. DCVE:
    16 oktober 2022
    Alvast veel mooie foto’s P. Daar horen vast mooie verhalen bij! Gr dct
  2. Caroline:
    16 oktober 2022
    Ik zat nog na te denken over de eau de cologne. Als ik vroeger aan het flauwvallen was kreeg ik een zakdoek met 4711 onder mijn neus geduwd. Dat werkte inderdaad verkwikkend!
  3. Caroline:
    18 oktober 2022
    Jammer dat de Pontische koningsgraven niet zo bijzonder waren. En ja, je kletst je er handig uit dat een sterk magnetisch veld een scheve horizon veroorzaakt. Misschien een idee om aan je fotografie skills te werken? Ik kan me voorstellen dat het toch een vermoeiende reisdag is geweest. 10 Uur onderweg zijn is best lang.